Španělská korida neboli býčí zápasy. Chcete-li se dozvědět víc, jsou tyto stránky právě pro vás.

Oprava ochráncovských omylů

9. června 2008 v 17:18 | María |  Já vs. "ochránci" zvířat
V tomto článku opravím a vysvětlím několik omylů, které jsem našla na stránkách o koridě. Nevyvracím zde názory, pouze omyly.

1. Býkům jsou pilovány rohy, jsou dopovaní a jinak oslabovaní.
Ano, ale je to nelegální. V madridské aréně se od května dělají testy proti dopingu podobně jako u sportovců. Rohy jsou pilovány proto, aby býk mířil méně přesně. Navíc se pak musí znova nabrousit a zamaskovat hlínou, aby úprava nebyla vidět. Jestli matadora zasáhne ostrý nebo opilovaný roh, je při býkově hmotnosti téměř jedno. Opilovaný roh se může snáz rozštípnout a takové zranění se určitě nehojí dobře. Manoleta, jednoho z největších španělských matadorů údajně zabil opilovaný roh.
Četla jsem též o vtírání vazelíny do očí. Právě vada zraku byla příčinou smrti Joselita, jednoho z nejlepších matadorů. Býk znejistí a cíl hledá "hmatem", tedy trká na všechny strany. Právě s dobře vidícím býkem se dá předvést nejlepší faena. Proto nevidím důvod, proč by torerové sami vyvolávali vadu zraku.

2. Býci bojují jenom ze strachu a donucení.
Jako například v povídce Utrpení aneb korida z pohledu býka. Naprostý omyl. V této povídce byl vynechán klíčový okamžik býkova života - Tienta neboli zkouška statečnosti. Pokud by proběhla tato zkouška v povídce, býk o kterého se jedná by jistě skončil na jatkách(kde to podle mě není o nic lepší než na koridě).
Býci bojují, i když je k tomu nikdo nenutí, i mezi sebou na pastvinách.
nikdo je nenutí
nikdo je nenutí

3. Zájem o tuto tradici klesá
Statistiky nesleduji, ale vím, že se býčí zápasy nyni pořádají i v Kalifornii, kde dříve jistě nebyly. (zde mluvím o klasické koridě, nikoliv o rodeu).
Zrušení zápasů v Katalánii by vydalo na samostatnou kapitolu. Katalánci jsou jiný národ než Španělé. Býčí zápasy tu nemají pochopení. To závisí mimo jiné na temperamentu a každý ví, že na jihu, v Andalusii jsou lidé temperamentnější než na severu. V Katalánii je také jenom málo býčích farem, tudíž je zde méně lidí zaměstnaných v koridě. Jejím zrušením si chtějí Katalánci dokázat, jak moc se liší od Španělů.
nejzbytečnější aréna světa :-(

4."Když se býk dost unaví, toreador ho probodne dlouhým meč a zasune do něho celou čepel . Býk krvácí a na vnitřní zranění umře do několika málo minut. Pak klesne k zemi. Bodnou býka do mozku řeznickým nožem a bezohledně ho vytáhnou a způsobí mu utrpení."
Nad tím by češtinář spráskl ruce.
Způsob zabití vidíte na animacích. První z nich je nebezpečný způsob recibiendo, kdy matador nechá býka naběhnout na meč, na druhé animaci je častý způsob volapié.
recibiendo
volapie
Pokud jde o torerskou výzbroj, tak tu vidíte na následujícím obrázku:
výzbroj
Číslo 1 má klasický meč estoque, který má matador zabodnout až po jílec a přetnout aortu (tepnu srdečnici). Dvojku mají banderillas, které nepatří do článku o zabíjení. Trojka je meč na descabello, kterým matador bodne býka mezi obratle, když se mu nepodaří zabít býka estoquí. Když je býk příliš silný, tak může trhnout hlavou nahoru a meč vyhodit mezi diváky. Účel čtvrté zbraně mi není znám, při koridě se ale nepoužívá. Poslední je puntilla, která se bodne mezi obratle a přetne míchu, když už býk leží na zemi. Je to poslední rána.
Tvrzení, že býkovi způsobí utrpení vytažením z arény (či onoho nože) nebo uříznutím uší je mylné, protože býk je při těchto akcích již mrtvý, tím míň za plného vědomí.
 


Komentáře

1 Bossa | 25. srpna 2010 v 19:13 | Reagovat

Píšeš, že vlastně býk umírá rychle a že je to vlastně takhle v pořádku! Není to v pořádku!!! Ať už umírá rychle nebo pomalu, umírá - a to je špatně.

Chceš, aby tě lidé nekritizovali, že miluješ koridu, ale já si myslím, že si nic jinýho ani nezasloužíš. Podporuješ smrt zvířat!!

2 María | 25. srpna 2010 v 20:16 | Reagovat

Já počítám s tím, že mě lidi budou lidi kritizovat, ale doufám, že si alespoň vyslechnou mé argumenty.
Pokud pokládáš smrt za něco strašlivého, zkazím ti iluze. Smrt je přirozená součást života. Všichni budeme jednou umírat, na smrtelné zranění, na rakovinu, nebo třeba jako děti v Africe hladem. Zvířata to mají složitější, protože málokdy umřou přirozenou smrtí. V přírodě je zakousne dravec, v civilizaci je lidé zabijou na jatkách nebo na koridě. A dokud budou lidé jíst maso, tak budou zabíjet. Podporují to všichni, kdo jedí maso, ale ta pokrytecká část populace se přitom tváří jako svatá. Je to smutné, ale bohužel je to pravda. Promiň, že ti kazím iluze.

3 Bossa | 25. srpna 2010 v 20:57 | Reagovat

Jasně, smrt je normální věc. Když zvíře zabije jiné zvíře v přírodě, jde o přirozený výběr. Prostě přežije ten silnější... Ale to s koridou (zabíjením zvířat lidma obecně) nemá nic společnýho. Tenhle rádoby souboj je strašlivej v tom, že umírající zvíře má pobavit obecenstvo. Co ti na tom přijde přirozenýho? Jakej má smysl zabít zvíře v aréně? Jakej užitek má korida pro lidi?

Nebudu tady bojovat za ochránce zvířat, ale tvrdím, že zabíjení zvířat pro obveselení davu je barbarství nejtěžšího kalibru...moderní civilizovaná společnost by si tohle mohla s klidem odpustit.

...a propos proč si myslíš, že ochránci zvířat jsou pokrytci?

4 María | Web | 25. srpna 2010 v 22:15 | Reagovat

Chceš říct, že zabití zvířetem je normální a zabití člověkem ne? Přirozený výběr platí jen v přírodě. Pokud by měl platit i v civilizaci, znamenalo by to, že přežijou jen nejsilnější. Jsi nemocný? Žádný léky, poraď si sám, lidstvo potřebuje jen jedince se silnou imunitou. Korida je ovšem nejpřirozenější způsob zabití, protože tady se může zvíře bránit (každý rok nám média servírují strašlivá zranění, jaká utrží matadoři), není spoutané ani zahnané do prostoru, ve kterém se nemůže pohnout. Korida má pro lidi užitek:
1. maso - to je jasné, přece ho nevyhodí. Korida není zabíjení pro zábavu, ale ritualizovaná porážka hovězího dobytka.
2. estetický zážitek - ne zabití býka, ale tanec s pláštěnkou nebo muletou. Když je matador šikovný tak je to neuvěřitelná podívaná. Toho si všimli i slavní umělci, viz další bod.
3. vliv na kulturu - Hemingway, Picasso, Goya, García Lorca, Botero, Orson Welles - to je jen pár slavnějších příznivců koridy.
4. Zaměstnání pro desetitisíce lidí. Nejen matadoři, ale i pořadatelé, prodavači vstupenek, zaměstnanci arény, chovatelé a dopravci býků, výrobci kostýmů, ...
5. Zachování bojovného plemene býků. Nejen já si myslím, že arénní býci jsou nádherná zvířata a nebýt koridy, všichni by je přestali chovat. Chovatelé by si pořídili produktivnější masná plemena a arénní býci by vyhynuli. (To je potřeba si neplést. Pandy, tygři a podobná zvířata by vyhynuli, kdyby le lidi zabíjeli, ale arénní býci jsou vázáni na své chovatele.)

Ochránce zvířat považuji za pokrytce, protože tvrdí, jak mají rádi zvířata, ale jde jim jen o vlastní zviditelnění. Jak jinak vysvětlit, že se zaměřují na veřejné akce, např. korida, dostihy, rodeo, zkrátka všechno, na co přijde publikum. Je jim ale nejspíš jedno, co mají na talíři - maso, vejce, ryby,... málakterý milovník zvířátek je doopravdy vegetarián. Šílejí, když celebrita nalakuje psovi nehty, ale prohlašují, že by vraždili. No podle mě je vražda "trochu" závažnější než lakování nehtů. A mohou se zbláznit, když lidé jí jednoho savce, ale přitom si dávají řízek z jiného. A smrt z rukou člověka je podle nich něco jiného než zabití zvířetem. "Všechna zvířata jsou nevinná a všichni lidé bestie." Ano, skoro mi připadá, že tohle hlásají. Bojují proti koridě, a jakoby ani nevěděli o tom, že každý den tisíce lidí umřou hlady. Děti v Africe jsou podle zřejmě "jen" lidi, takže milým a citlivým ochráncům zvířat nestojí za pozornost. Zato když se v Sazka aréně jezdí na býkovi, to se moho zbláznit. Tomu já říkám pokrytectví "nejtěžšího kalibru".

5 Martin | E-mail | 4. března 2011 v 10:50 | Reagovat

Dobrý den,
studuji sochařství na AVU v Praze a tento rok se věnuji býčím zápasům.Minulý rok jsem byl na sochařském sympoziu v Andaluzii a v Granadě mě začala fascinovat aréna určená k zápasům.Korida mě začala zajímat víc a teď se jí věnuju denně a naplno.Četl jsem smrt odpoledne a díky vašim stránkám se dostávám dál.Ze všeho nejradši bych se vypravil o prázdninách do Španělska a jel se podívat na chov býků a hlavně šel na Koridu.
Prosím Vás,napsala byste mi termíny,kdy se býčí zápasy odehrávaj a kolik tak v průměru stojí vstupenka?
Ve své tvorbě se snažím neilustrovat děj Koridy,ale pochopit hlubší existencionální smysl,který je tam obsažen,proto to musim vidět.
Předem Vám děkuji,
s pozdravem martin g.

6 Spawn | 4. června 2011 v 13:37 | Reagovat

Zdravim, Vaše argumenty jsou věcné a stotožnuji se s nima. Mám rád zvířata a nejsem sadista a tento druh zábavi také zrovna nemusím ale pravdou je,jak píšete, že jde v podstatě o nejčistší formu zabití zvířete, jelikož má možnost se postavit soupeři. Tak by to mělo správně být pro všechny: chceš maso? Ulov si zvěř. Život je boj a v podstatě krutý, s nikym se nemazlí a to platí pro všechny živé bytosti na této planetě. Co by mě ale zajímalo, a odpověď jsem zatim nenašel, je jestli v přírodě existuje mezi zvěří něco jako zabíjení pro zábavu a ne jen pro potravu, nebo je to jen "úchylka" lidí. Nemáte nějaký link na odborný článek?

7 María | Web | 6. června 2011 v 21:06 | Reagovat

[6]: Zdravím, o krutosti mezi zvířaty nemám jinou informaci než rčení "hrát si s někým jako kočka s myší". Nevím, jak moc je pravdivé.
V názoru na život od zvířat po maso s Vámi zcela souhlasím.

8 Lucka | 30. října 2011 v 14:33 | Reagovat

býčí zápasy-to nejubožejší z nejubožejších
nechápu jak někdo může podporovat koridu....je to jen ubohé týraní zvířat....chápu že ve španělsku je to lidový zvyk ale taky by se měl majitel webu zamyslet kdo je v koridě silnější, býk nebo člověk?samozdřejmě že člověk a pokud jsou býkovi pilovány rohy a vazelína vtíraná do očí a na konci zápasu je zabit býk tak to stéjné by se mnělo udělat s člověkem no ne? všichni matadoři které v koridě zabil býk tak si za to můžou sami a vůbec je nelituju

9 María | Web | 30. října 2011 v 18:09 | Reagovat

[8]:" pokud jsou býkovi pilovány rohy " Nenám snad pravdu, když řeknu, že sis přečetla jen tučně napsané nadpisy ale už ne text článku a komentáře pod ním? Za komentářem číslo 4 si opravdu stojím.

PS: "to stéjné by se mnělo udělat s člověkem no ne?" Mám si to vyložit tak, že býka v koridě ti je líto, ale člověka ve stejné situaci by ti líto nebylo? To je hodně divný přístup.

PPS: I kdybys matadory litovala, život jím tím nevrátíš. Snad ti tedy alespoň ostatní lidé nejsou lhostejní.

10 Zuzana | E-mail | 29. května 2014 v 23:11 | Reagovat

Korida by možná dávala smysl, kdyby se do arény postavil člověk tak, jak ho příroda stvořila a bojoval proti býku jen holýma rukama. Ne na koních, ne s kopími a dýkami.Zkušení býci proti zkušeným torerům. Na takovou koridu bych se šla podívat s radostí! To, co se děje ve skutečnosti je ubohost. Lidé, kteří mají potřebu dokazovat si, jak jsou silní a stateční v naprosto nerovném boji, jsou pro mě slaboši. Dáváš sem ukázky videí, kde dokazuješ, že býk je i ve finále schopný  zvednout hlavu, případně i s napíchnutým torerem. Takže je to vlastně uplně v pohodě, ne? Vlastně vůbec netrpí...A co ti koně? To je taky v pořádku? Že koridu běžně provozují už malé děti a učí se zabíjet.... to snad ani nepotřebuje komentář. Žiji ve Španělsku a miluji to tady, ale to, jak se tu lidé v mnohých případech chovají ke zvířatům je do nebe volající. A to samozřejmě není jenom korida. Považujeme se za nejinteligentnější tvory planety, ale jediní zabíjíme a trýzníme ostatní pro vlastní potěšení.V tom je umění? Noblesa? Inteligence? Všem příznivcům takovýchto typů zábavy bych přála okusit, jaké je to v roli toho zvířete. Pak byste nejspíš mluvili jinak.

11 María | Web | 30. května 2014 v 10:34 | Reagovat

Dala by jsi tedy do arény člověka nahého (víš, co to udělá s psychikou?) a neozbrojeného proti býku osrstěnému a rohatému a říkala by jsi tomu rovný boj? Měl by pak člověk "vyzbrojený" jen svým důvtipem, porazit o mnoho silnější, rychlejší, navíc mrštné a nijak hloupé zvíře, porazit třeba tím, že by ho nechal narážet do bednění? Viděla jsem přes deset korid, ale mohla jsem se rozplakat, právě když jeden z býků hned na začátku vrazil do barrery a zlomil si roh. Tak by měla vypadat korida, na kterou by jsi šla ráda?

12 María | Web | 30. května 2014 v 11:09 | Reagovat

Přijde mi ale, že představení, které by jsi ráda viděla, není rovný boj, kde by zemřelo stejné množství lidí a býků, ale předhazování bezbranných odsouzenců divokým zvířatům.

Opravdová španělská korida ale není a nikdy neměla být rovný boj. Je to ritualizovaná porážka, počítá se s tím, že býk se zabije a jeho maso se sní, ale na rozdíl od běžné a většinou lidí schvalované porážky na jatkách má býk možnost jak zabít nebo vážně zranit svého "řezníka", tak si vybojovat milost. Je to trošku komplikované tím, že ty dvě možnosti se v podstatě vylučují, protože torera obvykle zraní býk váhavý, záludný a nevypočitatelný, zatímco býk, který nadchne publikum až k tomu, že pro něj žádají milost, je naopak býk neobyčejně statečný a vytrvalý, se kterým dokáže matador předvést nejpůsobivější práci s muletou. Právě tím totiž předvede býkovy kvality.
A tím se dostávám k dalšímu bodu. Co by to bylo za podívanou, kdyby jediným úkolem matadora a smečky pomocníků bylo býka porazit (v nerovném boji?), případě "trýznit pro potěšení"? (Přitom jediní, kdo má radost z bolesti a utrpení, jsou někteří odpůrci koridy, kteří se otevřeně radují nad záběry zraněných torerů. Mezi příznivci koridy neznám sadistu jediného.) Naopak, matador musí předvést  uměleckou práci s muletou, kdy navzdory svým instinktům nechá projíždět rohy jen pár centimetrů od těla a dělat tak, jak říkáš, s noblesou. Nakonec býka nemůže zabít jen tak, ale za cenu smrtelného nebezpečí. Musí se přitom naklonit nad rohy jen s nadějí, že býka dostatečně upoutal muletou a ten nezvedne hlavu. Zmíněnými obrázky a videi neříkám, že je to vlastně v pohodě, natož to, jestli býk trpí. Říkám jimi právě to, že pokud člověk tvrdí, že býk je paralyzovaný a zvednout hlavu nemůže, pak takový člověk nemluví pravdu.

13 Zuzana | E-mail | 2. června 2014 v 18:37 | Reagovat

Haha, tak to jsem špatně napsala, nahej bejt nemusí :-D Ale každopádně jeden proti jednomu a s výbavou, kterou mu dala příroda. Že by byl člověk v nevýhodě je předem jasný, on to ale v žádným případě není bezbranný odsouzenec, nikdo ho k tomu  nenutí a ještě z toho má peníze. Na rozdíl od toho býka. A to, že většina lidí schvaluje porážku na jatkách taky úplně pravda není. Porážka na jatkách není medializovaná a lidí neví a často ani radši vědět nechtějí, jak to na jatkách chodí. Je tam ale ten rozdíl, že porážka na jatkách neslouží k pobavení lidí, kdežto korida ano.
Osobně teda žádného příznivce koridy neznám, právě spíš naopak, ale už jen z fotek a videí, kde toreros vítězoslavně drží býčí uši.... No nečiší z nich zrovna láska ke zvířatům.
A ještě k tomu pilování rohů... četla jsem někde rozhovor s jedním bývalým torerem a ten přiznal, že ačkoli je to přísně zakázaný, rohy se stejně dost často pilují. Tak nevím, kde je pravda. Asi taky záleží na místě.

14 María | Web | 4. června 2014 v 16:27 | Reagovat

Právě, že jedna z mála věcí, které příroda člověku dala je mozek, se kterým je schopen si vyrobit to, co mu jinak schází, od oblečení místo srsti po nástroje a zbraně místo drápů, rohů a podobně.
Pořádají se i akce, kde proti býku nastoupí lidé neozbrojení (nicméně oblečení a ve skupině), tzv concursos de recortes (zde efektní sestřih: http://www.youtube.com/watch?v=tEyuUvCJZT0), ale ti nemají v žádném případě za úkol býka porazit, spíš ho používají jako gymnastickou pomůcku. Ano, místo skoků přes kozu předvádějí úhyby a skoky přes útočícího býka. Co se s býky děje potom jsem nenašla.

15 María | Web | 4. června 2014 v 16:31 | Reagovat

Myslím, že právě s tou většinou to celkem pravda je. Neříkám, že všichni, to rozhodně ne, je spousta vegetariánů, veganů, možná i pár lidí, co jedí jen biomaso, ale většinu jatka nezajímají.

Ano, porážka na jatkách není medializovaná a v tom je podle mě hlavní háček. Jsou tu samozřejmě vegetariáni a vegani, jsou tu lidé bojující za lepší životní podmínky hospodářských zvířat, ale je tu také skupina lidí, kvůli kterým píšu články do téhle rubriky (ne, že by právě oni chápali, co říkám), lidi, kteří odsuzují koridu a přitom doslova odmítají vidět, že maso na jejich talíři nevyrostlo na stromě.
Smrt býka v aréně je individuální, býci mají svá jména, každému jednotlivému věnují diváci svou pozornost, hodnotí jeho povahu, jak jsem psala, můžou se pro něj dojmout tak, že mu udělí milost. Stejně tak matador se musí každému jednotlivému býku věnovat, odhadnout jeho vlastnosti a způsob boje.

Naproti tomu moderní chovy a jatka jsou pravým opakem nutného individuálního přístupu na koridě. Zvíře už není jedinec se specifickou povahou, kterou je životně důležité poznat, ale bezejmennou výrobní jednotkou hmoty, označenou toliko číslem a zpracovávanou průmyslově. Na jednu stranu docela chápu, že lidé mají strach ze smrti, nechtějí ji vidět ani o ní uvažovat, a že by nemohli jíst maso z konkrétního zvířete, kterému dali nějaké jméno. Koupit si anonymní balíček masa, v tom jim nic nebrání, ale ten kus masa také pochází z konkrétního zvířete, které prožilo konkrétní život (většinou mnohem kratší a v mnohem horších podmínkách než arénní býk) a konkrétní smrt, bez ohledu na to, jestli si to lidé uvědomují.

Především ale naprosto nesouhlasím s tím, že zabíjet zvířata výhradně pro maso (a obecně pro produkty) je lepší, než je zabíjet s respektem k jejich individualitě a přirozenosti v aréně jak pro hmotné produkty, tak pro rituál a umění, tedy, jak vy říkáte, pro "pobavení" – i když tenhle pojem je velmi zavádějící. Na smrti jako takové není nic zábavného. Aficionados se také nechodí na koridu pobavit, jdou tak kvůli estetickému zážitku.

16 Martina | E-mail | 11. března 2018 v 16:05 | Reagovat

[3]: Ale on to není "souboj" ve smyslu "fér plej", což je zcela britský koncept a spojuje se výhradně se sportem. Všichni mají za to, že když se v koridě matador pohybusje, jde o sport. Nejde. Korida je oficiálně braná jako umění a její recenze se v novinách objevují v sekci s filmy a uměním, nikoliv v sekci se sportem (jako např. fotbal nebo hokej). Všimni si, že neříkám, že její "výsledky" nebo "skóre", poněvadž korida se v novinách hodnotí pomocí recenze. Nejde o sport. Tedy nejde ani o "fér plej".

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama